Twee ingrediënten van goede Social Media

Bijna ieder mens is op sociale media. Maar moet ook elk bedrijf op sociale media? Over twee grote fouten die mensen met een bedrijfspagina maken, terwijl ze het juist zo goed proberen te doen.

Vier (doel)groepen

De eerste fout die veel gemaakt wordt is dat ondernemers vaak niet beseffen welk publiek ze proberen te bereiken via sociale media. Ruwweg kun je je publiek indelen in vier categorieën van interesse: zien, denken, doen en waarderen. Deze groepen lopen van “nog nooit van je gehoord” tot “hebben gekocht en vinden je erg leuk”.

Bij elke categorie hoort een aparte strategie. De groep zien weet nog niet van je bestaan en komt je bijvoorbeeld voor het eerst tegen via een displaycampagne, op YouTube of op Facebook. Hier kun je sociale media dus inzetten om je publiek uit te breiden.

De volgende twee groepen, denken en doen (mensen met een zwakke tot sterke intentie om te kopen), bereik je minder snel via sociale media. Deze groepen kun je het beste benaderen via betaalde advertenties, YouTube en displaycampagnes. Dat levert het meeste op. Deze mensen hebben nog niet gekocht, dus zullen niet geïnteresseerd zijn in het liken van je Facebookpagina, ookal hebben ze wel via Facebook of een ander sociaal medium van je gehoord

De laatste groep, waarderen, heeft gekocht (of geconverteerd, afhankelijk van wat je bedrijf doet) en is tevreden over je product of service. Deze groep zal wel geneigd zijn om interactie met je Facebookpagina te leveren. En dat is weer een waardevolle toevoeging voor de zien-doelgroep: als er interactie op je Facebook is, ben je geloofwaardiger voor mensen die je voor het eerst tegenkomen.

Het is dus zeker niet zo dat interactie helemaal niet belangrijk is. Hoewel veel ondernemers Facebook alleen gebruiken ‘vanwege SEO’, is het bijna essentieel dat er in ieder geval wat respons op je posts komt. Dit kan in de vorm van likes, reacties of ‘klikken op berichten’, maar iets van engagement moet er zijn.

social media facebook bedrijf
Sommige doelgroepen zijn geschikter om te benaderen op sociale media dan anderen. Voor Facebook (en de meeste andere kanalen) geldt: alleen voor de allereerste kennismaking en de goodwill achteraf is social media handig.

Engagement: een ‘heilige graal’

Dit is een moeilijke vraag en er is geen eenduidig antwoord. Er zijn wel een paar vragen die je jezelf kunt stellen. Bijvoorbeeld: ‘Als mijn bedrijf een persoon was, was hij/zij dan sympathiek?’

Vergelijk het met je eigen sociale profiel. Als je elke dag 3 selfies uploadt en je verder nergens wat van aantrekt, is de kans dat je als sympathiek gezien wordt niet zo groot. Zo werkt het ook met een bedrijfspagina. Als al je posts ‘selfies’ zijn (oftewel artikelen, foto’s of updates die alleen moeten aantonen hoe leuk je bent), zal dat je weinig engagement opleveren. Een pagina die dit opvallend slecht doet is bijvoorbeeld… Google. Ja, echt. Kijk maar eens. De pagina “Google AdWords”, die meer dan 400 duizend likes heeft (!!), heeft meestal minder dan 20 likes op een post. Dat is (veel) te weinig voor zo’n grote club. Het probleem is dat ze het alleen maar over zichzelf hebben.

Hoe moet het dan wel?

Start een dialoog. Geef iets weg: kennis, een grapje, informatie of een product. Bekijk de Facebookpagina van Innocent maar eens: 500 duizend likes (20% meer dan AdWords) en de likes op een post lopen altijd in de duizenden. Soms hebben ze meer dan 20.000 likes op een post. Hun ‘geheim’: ze geven iets weg. Een grapje van een klant of werknemer, een flowchart om je te helpen met het kiezen van een Halloween-kostuum of een foto van wollen mutsjes die klanten hebben gemaakt voor hun actie ‘The Big Knit’.

Daarnaast reageren ze ook op de reacties die ze krijgen.

Heroverweeg je strategie op sociale media

Kijk eens heel kritisch naar wat je op sociale media plaatst. Producten verkopen gaat je daar waarschijnlijk niet lukken. Concentreer je op het trekken van de aandacht en op het bouwen van interactie met je trouwe klanten. Als dat lukt, haal je al heel veel meer uit je sociale media dan je concurrent.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.