Tijdens het beheren van een AdWords account wil je natuurlijk de beste prestaties. De prestaties zijn afhankelijk van veel factoren: kwaliteitsscore, ervaring op bestemmingspagina, relevantie, biedingen, de potentiële klant, het worden er bijna teveel om op te noemen. Maar er kan nog meer bij! Advertentie-extensies, een ijzersterke toevoeging aan jouw AdWords account om prestaties zoals CTR en kwaliteitsscore te verhogen. Er zijn verschillende advertentie extensies met verschillende doelen, door de juiste advertentie extensies gericht te gebruiken krijg je bijna altijd resultaten. “Maar welke advertentie extensies zijn juist voor mijn account?”. Ons advies is: gebruik de onderstaande extensies, mits dit relevant is voor jouw account en/of klant.

Sitelinks

Wat is het?
De sitelinkextensie maakt het mogelijk om meer links toe te voegen aan je advertentie. Zo kan je bijvoorbeeld potentiële klanten direct naar de “uitverkoop” pagina leiden zonder eerst op je homepage te komen.

Sitelinks image 2

Ons advies:
Voeg meerdere sitelinkextensies toe en laat het rouleren, zo kan je na verloop van tijd zien welke sitelinks het beste scoren. In plaats van de homepage naar bijvoorbeeld de salespagina. Het klinkt als een klein verschil maar onderschat de sitelinkextensies niet. Hoe sneller de bezoeker op de pagina belandt waar hij wil belanden, hoe groter de kans is dat de sessieduur langer zal zijn en er een conversie plaatsvindt. Probeer dit zo goed mogelijk te optimaliseren om jouw advertentie relevanter te maken voor de doelgroep. Dit kan door verschillende sitelinks in verschillende advertentiegroepen te gebruiken.

Highlightextensie

Wat is het?
Highlightextensies zorgen voor extra informatie in je advertentie over je diensten of je bedrijf. Veelvoorkomende highlightextensies zijn bijvoorbeeld snelle levering, gratis bezorging of omruilgarantie. De highlightextensies zijn natuurlijk afhankelijk van jouw diensten en/of visie.

Sitelinks image 3

Ons advies:
Heb je een meer commerciële instelling? Dan gebruik je de highlights zoals “meer dan x merken”, “gratis bezorging vanaf €X,-” en “scherpe aanbiedingen!”. Heb je meer een adviesgevende rol naar je klant? Dan gebruik je highlightextensies zoals: eerlijk advies, kennis van het vak of advies altijd gratis. Zoals je ziet zijn dit meer vertrouwenwekkende termen die de bezoeker rust en zekerheid geven. Aan de hand van jouw visie, bedrijf en diensten moet je zelf je highlightextensies kiezen. Wees duidelijk en eerlijk. Gebruik dus geen misleidende highlights om clicks te werven, dit haalt je kwaliteitsscore naar beneden.

Extensies voor website informatie:

Wat is het?
Deze extensie geeft je de mogelijk om meer informatie te geven over jouw producten of diensten. Zo zien de potentiële klanten snel of jij het bedrijf/winkel bent dat zij zoeken.

Sitelinks image 4

Ons advies:
Zet je extensies goed in, doe dit op advertentiegroep-niveau voor meer gerichte advertentie targeting of doe dit op campagne niveau en hou de website informatie simpel en duidelijk voor de hele campagne.

Locatie-extensie

Wat is het?
Een locatie extensie kan je inzetten om te laten zien, de naam zegt het reeds, waar je bedrijf zit. Zo zien mensen de afstand van waar zij zitten naar het bedrijf. Ook kan Google een routebeschrijving laten zien en verschillende knoppen toevoegen zodat bezoekers allerlei andere informatie krijgen, zoals een telefoonnummer of jouw openingstijden.
Daarnaast kan je gericht targeten op een stad of dorp. Je kan dus specifiek een stad of dorp op een radius naar jouw wensen toevoegen.

Ons advies:
Voeg locatie extensies gericht op je locatie, zo kan je bijvoorbeeld alleen Amsterdam targeten met je budget zodat niet iemand uit Zwolle op een advertentie klikt voor een restaurant in Amsterdam.

Tip: Heb je partners die jouw producten of diensten verkopen? Voeg een locatie-extensie voor partners toe. Hier stel je de locatie in van je partners en zal je ook daar gericht kunnen adverteren.

Prijsextensie:

Wat is het?
Ook de prijsextensie kan een goede toevoeging zijn aan je account. Deze extensie biedt een kans om de door jou gekozen producten wat meer in een spotlight te zetten! Zo kan je sommige producten uit de toegewezen advertentiegroep met een prijs toevoegen aan je advertentie.

Ons advies:
Heb je een scherpe aanbieding? Een product of dienst die volgens jou goed geprijsd is? Voeg het toe aan je advertentie door middel van de prijsextensie en bekijk de resultaten.

Tip: heb je gratis diensten? Voeg dan een prijs extensie toe met je dienst en de prijs op €0,00. Mensen houden van gratis dingen en worden dus meer geneigd om op advertentie te klikken.

Oproepextensie:

De oproepextensie spreekt voor zich, het voegt een telefoonnummer toe aan je advertentie. Klinkt vanzelfsprekend, maar deze extensie is essentieel voor jouw account. Vergeet alleen niet het telefoonnummer te veranderen wanneer je van telefoonnummer veranderd!

Conclusie:
Advertentie-extensies maken je advertentie vele malen aantrekkelijker en opvallender, wat zorgt voor een beter CTR, een betere kwaliteitsscore (wat vaak zorgt voor lagere CPC) en als het goed is, meer
conversies!

Advertentie zonder extensies:

Sitelinks image 6

Advertentie met extensies:

Sitelinks image 7

Houd je advertentie extensies vaak bij en check of alles nog klopt. Verander je sitelink
extensies na een tijd en kijk welke het beste scoren. Wees eerlijk en duidelijk in je advertentie
extensies. Advertentie extensies zijn niet een kwestie van “des te meer des te beter”:
advertentie extensies zijn een kwestie van “kwaliteit boven kwantiteit”.

Ook komt er binnenkort een nieuwe advertentie extensie, de promotie extensie. Daar komt volgende week een blog over! Dus stay tuned!

 

– Luke

Luke Pompe cuttheweb

Advertentie Extensies
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *