Beter is goedkoper in Adwords

Google AdWords is het advertentiesysteem van Google. Met dit systeem bied je op bepaalde zoekwoorden, en betaal je als iemand op jouw advertentie klikt. Toch zien heel veel adverteerders zichzelf niet terug, of op een heel lage positie. Of na een tijdje niet meer… Hoe werkt dit?

Hoe werkt het biedingssysteem van AdWords?

Als je een zoekwoord intypt op Google komen er vaak advertenties tevoorschijn. Maar Google kan niet elke advertentie tonen. Soms zijn er honderden bieders voor één zoekterm, soms wel duizenden – denk maar eens aan zoektermen als “vakantie” of “mobiele telefoon”…

Hoe bepaalt Google nou wie wel en wie niet getoond wordt, en in welke volgorde? Vroeger was dat eenvoudig (voor Google): de hoogste bieder staat bovenaan. De op één na hoogste staat op de tweede plaats, enzovoorts. Je zou denken dat de zoekmachine op die manier het meeste geld verdient, maar dat klopt niet!

Google is hier anders naar gaan kijken: ook al biedt nummer 1 het dubbele, Google verdient meer aan een partij die maar de helft biedt als er 3 keer zo vaak op de advertentie wordt geklikt. Bijvoorbeeld:
Adverteerder A biedt 1 euro voor een klik en haalt 6 kliks per 100 vertoningen.
Adverteerder B biedt 2 euro voor een klik en haalt 2 kliks per 100 vertoningen.

Google verdient dus meer aan adverteerder A, terwijl de bieding maar de helft is.

Waarom werkt Google AdWords voor iedereen?

Google ziet (terecht) de gebruikersbeleving als de kern van haar bestaansrecht. De getoonde advertenties moeten dus in het plaatje passen, wat betekent dat de gebruiker die advertenties moet zien die het beste passen bij zijn of haar zoekopdracht. Het is dus belangrijk dat de ads goed zijn, en niet per se duur. Dan komt de gebruiker de volgende keer weer terug bij Google om iets anders op te zoeken. Daarom let Google ook op het gedrag van de zoeker. Komt hij of zij snel terug, wordt de zoekopdracht aangepast? Passen de advertentie en de pagina waar je vervolgens terecht komt goed bij de zoekterm? Op al deze terreinen zijn punten te verdienen. Die punten vermenigvuldigt Google met het bod op de advertentie. Hoe meer punten een adverteerder heeft, des te hoger en vaker de adverteerder getoond wordt, tegen lagere kosten!

Google heeft nog iets slims gedaan: de “verliezer” betaalt altijd één cent minder dan de winnaar. Als je twee euro biedt, maar de persoon die van jou wint (vanwege quality score) biedt maar 1 euro, dan betaal je maar 99 cent. Op die manier voorkomt Google dat grote bedrijven de kleinere eruit werken door middel van enorm hoge biedingen. Zo blijft het dus interessant om te adverteren voor iedereen.

Slimme jongens bij Google!

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.