Bijna de helft van Google zoekresultaten leidt niet tot klik

Afgelopen week was ik, zoals vaker, fora en blogs aan het lezen om up-to-date te blijven van wat er speelt in online marketing land. Hierbij viel mijn oog op een artikel van Search Engine Land (een echte aanrader om op hoogte wilt blijven van alles wat met online marketing te maken heeft). Het betreffende artikel (in het Engels) heeft de naam 49% of all Google searches are no-click, study finds’.

Uit deze studie blijkt dat in het eerste kwartaal van 2019 bijna 49% van alle Google-zoekopdrachten niet tot een klik hebben geleid. De studie werd gedaan door Rand Fishkin, oprichter van Moz.com en Sparktoro, in samenwerking met data-provider Jumpshot.

Dat betekent dat bijna de helft van de mensen die een zoekopdracht invoeren in Google genoeg hebben aan de resultaten die ze daar zien. De data gaat over meer dan 10 miljard zoekopdrachten op meer dan 10 miljoen apparaten (zowel mobiel, tablet als desktop). Dat is veel. Deze mensen klikken dus niet door naar een andere website, maar blijven op de Google zoekresultaten-pagina om het antwoord op hun vraag te krijgen.

Iedereen naar Google

Wat verder opvalt aan deze studie is dat ongeveer 6,01% van deze zoekopdrachten (12% van de klikken) leiden naar een domein van Google of Alphabet (Alphabet is het moederbedrijf van Google net zoals bijvoorbeeld Nest, Waze en Waymo). Dat zijn o.a. deze domeinen:

  • *.google.com (inclusief, maar niet beperkt tot)
    • maps.google.com
    • sites.google.com
    • news.google.com
    • domains.google.com
    • store.google.com
    • play.google.com
    • chrome.google.com
    • blog.google.com
    • analytics.google.com
    • drive.google.com
    • images.google.com
    • support.google.com
    • plus.google.com (voordat het met pensioen ging)
  • *.youtube.com
  • .google (Google’s top-level domain extension)
  • *.gmail.com
  • *.android.com
  • *.abc.xyz
  • *.waymo.com
  • *.nest.com
  • *.blogger.com
  • *.thinkwithgoogle.com
  • *.waze.com
  • *.orkut.com
  • *.withgoogle.com
  • *.google.org
  • *.googleblog.com
  • *.googlefiber.net
  • *.campus.co
  • *.googlesciencefair.com

Volgens Jumpshot waren dit de cijfers in Q1 2019 van Google’s VS zoekmachine:

  • 150+ miljard zoekopdrachten.
  • 48.96% (73,44+ miljard) van deze zoekopdrachten hebben niet geleid tot een klik.
  • 7.2% zoekopdrachten (10,8+ miljard) leidde tot een klik op een betaald zoekresultaat.
  • 6.01%  van alle zoekopdrachten (~12% van de klikken-ongeveer 18 miljard!) leidde tot een klik naar een Google/Alphabet website. 
  • 45,03% leidde tot een klik naar een site waar Alphabet niet de eigenaar van is (oftewel de rest van de web).

Met andere woorden: van de  meer dan 150 miljard zoekopdrachten blijven 67,55 miljard zoekopdrachten over voor het organische verkeer (het onbetaalde zoekverkeer).

Verleden en Toekomst

Als we kijken naar 2016 in vergelijking met 2019 zien we een interessante ontwikkeling. De ongeveer 61,5 miljard organische zoekresultaat klikken van het eerste kwartaal van 2019, is een afname van 20% in Q1 2016. In Q1 2016 waren er nog 75,6 miljard organische zoekresultaat klikken. Niet alleen dat, ook het doorklikratio (CTR) is afgenomen: voor deze organische zoekresultaat klikken is met 13%, naar 47,7% afgenomen terwijl deze CTR voor de Google advertenties is toegenomen met 75%, naar 3,69%. Dit komt mede doordat de Google de SERP’s behoorlijk heeft aangepast (en blijft aanpassen).

Google Organic Search Traffic Opportunity 2016-2019

Is SEO dood? 

Niet volgens deze studie, verre van zelfs. Rand Fishkin heeft ‘t in een mooie pie-chart gezet. Deze data laat meer zien. Het gaat hierbij om zowel desktop als mobiele zoekopdrachten gedaan met een browser (klikken/zoekopdrachten vanuit Apps zitten hier niet in). Maar het laat ook zien dat SEO ver van dood is. Want tegenover iedere klik op een betaald zoekresultaat staan 11,6! klikken op een onbetaald resultaat. 

Piechart where users click after searching Google Q1 2019

Wat verder opvalt in deze studie

Mobiele zoekopdrachten worden harder getroffen dan desktop resultaten. Dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met advertenties, deze nemen al een heel groot deel van boven de vouw in (de vouw is dat wat je ziet tot je moet gaan scrollen). Daarna laat Google vaak instant antwoorden zien. En dan vaak pas de organische resultaten.

Ook lijkt deze studie (weer) te staven dat Google veel meer aan het inzetten is om een portal te worden/te zijn voor hun gebruikers, dan een echte zoekmachine die mensen doorstuurt naar een andere website (wat vroeger wel zo was). Een portal om meteen het juiste antwoord te vinden, een soort one-stop-shop. 

De studie heeft Apple-apparaten niet meegenomen, net als de Google zoek-app, alleen voice-search apparaten en klikken naar apps. Bovendien geldt dit voor de VS. Europa/Nederland/rest van de wereld is niet meegenomen. Het is zeker niet 100% zuiver, maar het geeft wel een heel goed beeld. 

Waarom zijn deze cijfers belangrijk? 

Het laat zien dat Google constant bezig is om klikken naar hun eigen domeinen te krijgen. Tel daarbij op dat bijna 49% van de zoekopdrachten helemaal niet tot een klik leidt en dat Google ook bezig is om de advertenties groter en meer formaten te maken (wat ten koste gaat van het organische verkeer) en dat we Google goed, scherp en kritisch in de gaten moeten blijven houden. 

Maar Bart, dit is de VS, dat geldt toch niet hier in Nederland?  

Ja… En nee. Het klopt dat deze studie alleen voor de VS en Q1 2019 is. En Nederland is zeker geen Amerika. Maar het algoritme achter Google (hoe Google werkt achter de schermen) is bijna overal op de wereld hetzelfde. Er zijn, per land, zeker verschillen. Deze verschillen zijn erg klein. Er zullen er in NL zeker geen 150+ miljard zoekopdrachten in Q1 2019 zijn gedaan. Maar de verhoudingen zullen voor het grootste deel hetzelfde zijn. 

SEO Kansen

Er zijn ook zeker kansen! SEO is verre van dood is, maar je moet dat wel goed inrichten en er continue mee bezig zijn. Andere (SEO) kansen zijn bijvoorbeeld met het ‘on-serp SEO’, je site inrichten voor het 0-resultaat, voice-search en het afbeeldingen-resultaat.

 

Heb je vragen nav dit blog, de studie of SEO (welke vorm dan ook)? Neem dan contact op met Bart, bart@cuttheweb.nl.

~ Bart

Bart-Hoogervorst-Cuttheweb-SEO-transparant

Bijna de helft van de Google zoekresultaten leidt niet tot een klik (in de VS)
Getagd op:                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *