Geld stoppen in Facebook: de zin én onzin

“Dit bericht presteert beter dan 95% van de recent geplaatste berichten. Promoot dit bericht om meer goede resultaten te behalen.”

Als ondernemer ben je al gauw geneigd om te denken dat je hier goed aan zou doen. Maar is dat ook zo?

Adverteren op Facebook

Laten we allereerst het onderscheid maken tussen twee belangrijke elementen van Facebook. Je hebt aan de ene kant het advertentiesysteem van Facebook, waarbij je advertenties maakt die verder niet op je tijdlijn verschijnen, en aan de andere kant de statusupdates die je op je pagina post, die je vervolgens kunt “boosten” met een paar euro of meer.

Adverteren via Facebook op de eerste manier kan voor veel ondernemers een zeer effectieve manier zijn om hun potentiële klanten te bereiken. Het verschil met bijvoorbeeld adverteren via AdWords of YouTube is dat mensen op Facebook niet naar iets specifieks op zoek zijn. Ze zijn gewoon een beetje aan het browsen, en als ze jou toevallig tegenkomen en je product heeft een echt mooie advertentie, heb je een goede kans dat ze op je advertentie klikken. Op YouTube, waar je gericht op zoek bent naar een filmpje over “zelf brownies bakken” en je eerst een reclame over yoghurt moet uitzitten. Natuurlijk ben je ook geïnteresseerd in yoghurt, alleen daar was je even niet naar op zoek. Je zal de reclame dus eerder zien als “afleiding” van je doel. Op Facebook heb je eerder een open mind.

Posts promoten op Facebook

Je kunt ook een post op je pagina promoten. Je post bijvoorbeeld een statusupdate van een nieuw product op je website en kunt daar een paar euro aan meegeven voor een groter bereik.

Is dit een goed idee? Dat hangt er vanaf, maar in principe staan we hier positief tegenover. Een paar vragen die je jezelf moet stellen voordat je besluit om je bericht te promoten:

  1. Wat wil ik bereiken met het promoten van mijn bericht?
  2. Streeft dit bericht dat doel duidelijk na?
  3. Is dit bericht goed opgebouwd? Heeft het een afbeelding, een pakkende tekst en eventueel een call to action?
  4. Is er al een redelijke respons van mijn volgers? Zo ja, dan heeft ‘t een grotere kans van slagen als je het gaat promoten. Promoot dus niet een bericht van vorige week waar niemand op reageerde.
  5. En, de allerbelangrijkste vraag: is dit bericht wel echt leuk? Zou ik het zelf leuk vinden?

Stop geen tijd en moeite in een Facebook-pagina die niet echt leuk is. Klinkt hard, maar niemand zit op jouw bedrijf te wachten. Hoeveel geld je er ook in stopt, en hoeveel tips & tricks je ook gebruikt: een bericht dat niet ‘likeable’ is, gaat nooit succesvol worden op social media, waar alles afhankelijk is van de goede wil van degene die het bericht onder ogen krijgt. Wees oprecht, sympathiek en authentiek: geef iets weg (zoals kennis, een grapje, een interessant artikel) of maak duidelijk dat je een maatschappelijk belang dient.

Als je deze vragen naar tevredenheid kunt beantwoorden, begin dan eens met €5,- om je bericht te promoten en kijk wat er gebeurt. Staar je niet blind op het aantal vertoningen: ‘Dit bericht heeft 2.000 mensen bereikt’ betekent niet zoveel op het moment dat niemand reageert. Kijk naar het interactiepercentage: hoeveel mensen klikken, liken, reageren en/of converteren? Doe dit een paar keer, vergelijk de resultaten en baseer daar je volgende promotie op.

“Dit bericht presteert beter dan 95% van je recente berichten!”

Hier kunnen we kort over zijn: dit is een beetje bullshit van Facebook. Dit zeggen ze namelijk bijna altijd als je iets post op je bedrijfspagina. Het blijkt dat deze berichten in het beste geval optimistisch zijn en in het ergste geval gewoon misleidend. Misschien dat Facebook de statistieken zo husselt en filtert dat er altijd wel een positief percentage uitkomt (niets is zo misleidend als creatief doen met statistiek), doordat het bijvoorbeeld eigenlijk betekent: “Dit bericht presteert beter dan 95% van je berichten in de afgelopen week, maar dat is ook niet zo gek want je hebt de afgelopen maand niks geplaatst lol”.

Kortom: geld stoppen in Facebook kan wel degelijk een positief effect hebben, maar in de opgeklopte onzin van Facebook hoef je niet te geloven. 😉 Gebruik je eigen verstand om te bepalen of een statusupdate het waard is om geboost te worden door jouw portemonnee.

Kom je er niet uit of heb je meer hulp nodig? Er zijn verschillende tools om je resultaten uit Facebook te optimaliseren. We helpen je graag een handje.

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.