We gaan dieper in op de Google MUM update

In een vorige blogpost hebben we op een rijtje gezet welke (core) updates Google heeft uitgerold in juni en juli 2021. Een daarvan was de MUM update. In dit blog gaan we hier dieper op in. 

Google-MUM-Talen

Wat is MUM?

MUM staat voor ‘Multitask Unified Model’ en is eigenlijk een hele nieuwe zoektechnologie wat Google heeft ontwikkeld. Deze zoektechnologie is gebouwd op de zogenoemde ‘transformer architecture’, een speciaal soort neuraal netwerk. Waarvan de BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) update (rond 21-10-2019 begonnen met uitrollen voor Engelse zoektermen) tot nu toe de meest recente update was. De ‘transformer architecture’ begon eigenlijk al in 2013 (26-9-2013) met de Hummingbird update. 

Met de Hummingbird update kon Google veel beter een zoekterm op semantisch niveau interpreteren. Zo kwam eind 2012 ‘Life of Pi’ uit. Voor de Hummingbird update, als je zocht op ‘tijger in boot’ kreeg je resultaten van pagina’s waar deze drie woorden (al dan niet in combinatie met elkaar) op stonden. Na Hummingbird kreeg je Life of Pi als resultaat, als je op ‘tijger in boot’ zocht. BERT ging hier nog een aantal stap(pen) in verder. De MUM update gaat weer een aantal stappen verder dan BERT. 

In een MUM van tijd

Volgens Google zelf hebben ze met MUM binnen een paar seconden 800 variaties van corona vaccins in 50 talen kunnen herkennen. Iets wat daarvoor het algoritme weken zou hebben gekost. 

Google MUM update juli 2021

Google heeft aangegeven dat MUM 1.000 keer zo krachtig is als BERT. Het kan multitasken en is in staat om informatie voor gebruikers op een nieuwe manier aan elkaar te koppelen, ook door te kijken in meerdere talen waar mensen naar zoeken. Als je bijvoorbeeld zoekt in het Nederlands, gaat MUM ook kijken in het Engels, Spaans, Chinees, Portugees, Duits, etc. of daar het antwoord te vinden is. Vervolgens krijg je het resultaat in het Nederlands te zien, ook al haalt Google dat resultaat met MUM uit een andere taal.

Doordat het een nieuwe technologie is, gaat deze uitrol langer duren dan normaal. Verwachting van Google zelf is een aantal jaar. Waarin ze ‘tweaks’ gaan doen en bugs er uit gaan uithalen. 

Deze update is vrij subtiel oftewel, net als bij BERT, zullen de zoekresultaten hierdoor niet heel veel veranderen is de verwachting. En als zoeker merk je er vrij weinig van. Zie het als een volledige revisie van je motor. Die motor (het algoritme) gaat hierdoor veel efficiënter en beter werken. Waardoor het wel (weer) veel relevantere zoekresultaten oplevert in Google en het is weer een hele mooie nieuwe stap in de zoektechnologie. Het zal Google nog veel efficiënter maken t.o.v. de concurrentie.

Leuk deze info, maar wat moet ik er mee? 

Op dit moment, eigenlijk vrij weinig. Je kunt jouw organisch verkeer wat beter in de gaten houden de komende maand. Zie daarvoor ook deze post. 

Het is niet zo dat dit direct veel invloed zal gaan hebben op SEO en/of je organisch verkeer. Wellicht verandert dit in de toekomst. Volg ons daarom op de socials en schrijf je in voor de nieuwsbrief, om up to date te blijven.  

Vragen, opmerkingen, feedback hierover? Leuk, neem dan contact met ons op en we kunnen het bespreken!