Het ‘fenomeen’ dat Black Friday heet!

Zo. Het is weer vrijdag! 24 november 2017. De dag na de Amerikaanse feestdag, Thanksgiving. Het moment van schrijven is 09:15 uur. Op dit moment ben ik persoonlijk, voor mijn gevoel dan, al meer dan 100 keer geconfronteerd met ‘Black Friday’. Het ochtendnieuws op de televisie, de winkelstraten en de radio. En laat ik m’n privé mailbox niet vergeten! Iedereen, en elk medium, heeft het over deze ‘beruchte’ vrijdag.

En ja, in mijn vakgebied is dit natuurlijk wel een ding. Althans, voor de grote spelers in de markt denk ik. Dus ik volg al een aantal weken het nieuws over deze ‘hype’, die is over komen waaien uit Amerika. Maar ik ben benieuwd hoe dit de komende dagen, maar ook zeker de komende jaren, zich verder gaat ontwikkelen op de Nederlandse (e-commerce) markt.

Uit onderzoek van Motivaction in aanloop naar ‘Black Friday 2017’ blijkt dat vooral de Nederlandse millennials, mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000, bekend zijn met dit Amerikaanse fenomeen. Steeds meer retailers en e-tailers grijpen deze dag om het ‘cadeau seizoen’ af te trappen. Dat betekent dus drukke winkelstraten, absolute gekte in de winkels zelf, televisie- en radioreclames full-focus op de ‘fantastische’ kortingen die worden aangeboden.

Niet bekend met Black Friday? Check deze beelden (uit Amerika).

Black Friday

Even terug naar ‘het ontstaan’ van Black Friday. In 1965 noemde de Amerikaanse stad Philadelphia de enorme verkeersdrukte in en om de stad: Black Friday. Het was een complete chaos. De dag na Thanksgiving is (op dit moment) in 24 van de 50 Amerikaanse staten een officiële vakantiedag. Dit zodat dat alle werknemers over de mogelijkheid kunnen beschikken om extra voordelig hun kerstaankopen te kunnen doen. De verwachting is dat de komende jaren meerdere staten zwichten voor deze ultieme gekte.

Het economische belang van Black Friday is namelijk zo groot geworden dat het onmogelijk is geworden om er niet naar te kijken als werkgever zijnde. Zelfs Wall Street sluit vandaag z’n deuren. Maar dat is Amerika. Daar gaan de winkels ook al ‘s nachts open en ook dan staan er al rijen dik met ‘hongerige’ kopers buiten voor de deur om de laaggeprijsde, beperkt voorradige artikelen te bemachtigen. Gelukkig is het in Nederland nog niet zo ver. Nog niet!

Dat Black Friday aan populariteit wint in Nederland en elders in Europa, is dus een feit. (E-)retailers pakken dan ook steeds vaker op deze dag uit met kortingen waar ‘je alleen nog maar van kon dromen’. En laten wij als Nederlanders nou net bekend staan als de ultieme koopjesjagers. Uit het onderzoek van Motivaction blijkt toch dat slechts 18% van de mensen heeft aangegeven daadwerkelijk te gaan shoppen op deze ‘zwarte vrijdag’. Onder de millennials zegt zo’n 32% op zoek te gaan naar koopjes. Terwijl dit percentage bij 55-plussers nog maar rond de 7% ligt.

E-mail en nieuwsbrieven

Onlangs kwam de vijfde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek uit. Daaruit bleek dat 93% van de ondervraagde Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven. En 75% van deze gebruikers heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van reclamemail. Ook ik heb mij bij diverse webshops ingeschreven om de nieuwsbrief te ontvangen. Deels omdat ik dit graag voor m’n werk wil volgen, maar zeker ook om op de (juiste) acties, aanbiedingen en ‘buitenkansjes’ toe te kunnen happen. Daarom een logische verklaring voor de vele mailtjes die vandaag de dag mijn mailbox binnenkomen. Om 15:00 uur had ik er totaal al 22 binnen, inspelend op Black Friday. Iedereen wilt dus meeliften op het Amerikaanse succes.

In Amerika gaat om deze vrijdag, maar veel Nederlandse (e-)retailers blijken zelfs in aanloop naar deze dag, het hele weekend of zelfs de gehele week met kortingen te stunten. Onder andere grote spelers in de Nederlandse markt als Bol.com, Coolblue, Zalando en Jack & Jones spelen hierop in.

Jack & Jones verzamelt data d.m.v. de inschrijvingen in aanloop naar ‘Black Friday’. Op de dag zelf geven zij 20% korting op alle artikelen.

Bol.com werkt daar op een andere manier naar toe. Je ziet dat er ‘aanbiedingen’ zijn, maar deze afbeeldingen zijn vervaagd. Je kunt deze alleen pas vanaf vrijdag 24 november 00:01 uur écht bekijken/kopen.

Bij Coolblue zien we dat zij kiezen voor een langere ‘actieperiode’. Ik moet zeggen dat ze daar wel goed op inhaken met ‘Blue Friday’. Maar zijn de aangeboden producten wel echt kortingen? Ik betwijfel het.

Natuurlijk kan Mediamarkt niet ontbreken in mijn voorbeelden. Ook hier betwijfel ik ten zeerste of de aanbiedingen daadwerkelijk voordeliger zijn voor de consument.

Maar is Black Friday wel zo verstandig om daar als webshop aan mee te doen?

Op Black Friday zijn consumenten sowieso al koopgericht. Consumenten zitten met hun gedachten al helemaal bij de feestdagen. Maar is een maand vol met feestdagen wel te vergelijken, qua omzet, met de andere elf maanden? Wat mij betreft niet. Ik ben van mening dat een deel van de verkopen niet voor extra verkopen zorgen maar voor de verplaatsing (in tijd) van de aankopen. Er wordt natuurlijk wel minder winst gemaakt. Als je logisch nadenkt is dit eigenlijk ook heel gek; je geeft een kortingspercentage op een product die zij toch al wilden aanschaffen.

Het positieve effect is dat je wellicht consumenten bereikt die normaliter het product bij jouw concurrent zouden kopen. Maar hoe merktrouw zouden de Nederlandse ‘koopjesjagers’ nu echt zijn? Zij zijn alleen maar uit op het goedkoopste product. Of dat bij webshop A of B is maakt voor hen niet uit. Maar wil jij bijvoorbeeld het magazijn opruimen, dan is Black Friday natuurlijk een reuze interessante oplossing.

Moet je dus als webshop die korting geven tijdens Black Friday? Vrijwel elk merk of online retailer verlaagt deze dagen/periode zijn prijzen. Je verliest dus omzet als je concurrent wel korting geeft. Kijk dus goed naar jouw markt en concurrenten voordat je met kortingen gaat strooien. Succes tijdens de komende feestdagen!

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.