Niet bang voor een (semi)-technisch verhaal van Daisy? Dan moet je dit zeker even lezen – zij legt vandaag namelijk uit wat de hreflang-tag is en waarom hij zo belangrijk is. Het kan je SEO een flinke oppepper geven, dus lees gauw verder!

Wat is de Hreflang-tag?

De Hreflang-tag is bedoeld om, bij pagina’s/sites in meerdere talen, Google te laten weten in welke taal de content is geschreven en op welke regio de content is gericht (ook cross-domain). Dit is interessant voor partijen die overwegen om hun site te vertalen of dit al hebben gedaan.

Voordelen van de hreflang-tag:

  • Je kan dezelfde content in twee of meer verschillende talen gebruiken, en Google hoeft dit niet als duplicatie te rekenen.
  • Doe je dit niet, dan kan Google dit als duplicate content aanmerken en kan je strafpunten krijgen, wat een zeer negatieve invloed kan hebben op de organische resultaten.
  • Je geeft aan dat je in verschillende landen en talen sites, domeinen of pagina’s hebt met (ongeveer) dezelfde content; Google zal dan niet hetzelfde zoekresultaat in 3 verschillende talen onder elkaar laten zien. Anders zou je bijvoorbeeld Nederlandse resultaten kunnen krijgen als je zoekt in google.de.

Omdat wij positieve (gratis) organische resultaten zien bij onze klanten na het implementeren van de Hreflang-tag, willen we dit met jullie delen.

Wat doet het implementeren van de Hreflang-tag?

We zien positieve ontwikkelingen met betrekking tot verkeer en omzet. Onze klanten breiden zich steeds meer uit naar het buitenland om nog meer groei te realiseren. Onderstaand overzicht laat een succesvolle situatie zien na het implementeren van de Hreflang-tag op 6 juli 2016.

hreflang tag resultaten
Er is een grote groei te zien in het organische verkeer na de implementatie van de hreflang-tag op 6 juli.

In het aantal sessies uit organisch verkeer is een flinke stijging te zien na implementatie van de Hreflang-tag. Ook in opbrengsten is een stijging te zien uit organisch verkeer na implementatie van de Hreflang-tag.

hreflang tag omzet
Ook in de omzet uit organisch verkeer is een stijging waarneembaar.

Overtuigd? Wij wel in ieder geval!

Aan de slag met de hreflang-tag

Dit stappenplan laat zien hoe je de hreflang-tag kunt implementeren. De hreflang-tag is een html code die als volgt is opgebouwd:

rel=”alternate” hreflang=”x”

1. Bepaal welke talen en landen je nodig hebt

Voeg zowel taal- als regio/landcodes toe.

Taal en regio/land Code
Nederlands, ongeacht regio <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.nl/” hreflang=”nl” />
Nederlands in Nederland <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.nl/” hreflang=”nl-nl” />
Nederlands in België <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.be/” hreflang=”nl-be” />
Frans in België <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.be/” hreflang=”fr-be” />
Duitsland, ongeacht regio <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.de/” hreflang=”de” />
Frans, ongeacht regio <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.fr/” hreflang=”fr” />
Frans in Frankrijk <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.fr/” hreflang=”fr-fr” />
Engels, ongeacht regio <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.com/” hreflang=”en” />
Engels in Groot-Brittannië <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.com/gb” hreflang=”en-GB” />
Engels in Ierland <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.com/ie” hreflang=”en-ie” />

Indien de combinatie die je nodig hebt er niet tussen staat, gebruik dan deze tool.

2. Per land en variant voeg je een html code toe aan iedere pagina

Per land plaats je een code, waarin je aan geeft om welk land het gaat. Maar ook per variant plaats je een aparte code.

Als je bijvoorbeeld twee landen hebt, Nederland en (Vlaams) België, dan voeg je twee varianten toe. Als je ook Franstalig doet in België (fr-be erbij) doe je drie versies, omdat België tweetalig is:

  • Nederlands in Nederland: <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.nl/” hreflang=”nl-nl” />
  • Nederlands in België: <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.be/” hreflang=”nl-be” />

Deze twee codes worden op zowel de Nederlandse als de Belgische pagina’s geplaatst.

3. Plaats de html code in de <head> van de broncode van iedere pagina.

Je kan de waarden van elkaar scheiden door een komma.

<link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.nl/” hreflang=”nl-nl” />, <link rel=”alternate” href=”http://www.voorbeeld.be/” hreflang=”nl-be” />

Naast het plaatsen van de code op de site of pagina, is het ook mogelijk om de tag te implementeren in de sitemap. Bekijk deze pagina om meer informatie hierover te vinden. Ook is er de mogelijkheid om een HTTP-header te gebruiken om aan te geven dat het om een site of pagina gaat in een andere taal. Bekijk voor meer technische informatie over de HTTP-header deze pagina.

Er zijn verschillende meningen over welke optie de voorkeur heeft bij het plaatsen van de hreflang-tag. Dit is mede afhankelijk van de website/pagina en technische achtergrond.

Interessant?

Ook de hreflang-tag implementeren, maar niet voldoende technische achtergrond of geen tijd? Wij kunnen je op weg helpen. Niet alleen met de hreflang-tag trouwens ;). Neem contact op met Daisy Vroomans via daisy@cuttheweb.nl en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

– Daisy Vroomans-Verhagen

Daisy verhagen cuttheweb

Wat is de “Hreflang” tag (en hoe boost hij je SEO)?

2 gedachten over “Wat is de “Hreflang” tag (en hoe boost hij je SEO)?

  • augustus 4, 2017 om 12:56 pm
    Permalink

    Ha Gijsbert!

    Wat leuk dat je een reactie hebt geplaatst, dank je wel daarvoor!

    In de meeste gevallen zal de stijging wel wat minder zijn. In dit specifieke geval is het echter uitsluitend toe te schrijven aan de hreflang-tag, die we (bij deze klant) op meerdere grote websites tegelijk hebben geïmplementeerd. AdWords draaide al een lange tijd stabiel voor deze klant, en ook op social media hebben we geen veranderingen doorgevoerd. Kortom, we hebben in die tijd geen andere acties ondernomen die een dusdanige stijging zouden kunnen verklaren.

    Het is natuurlijk altijd belangrijk om naar andere factoren te blijven kijken en het totale plaatje te zien. In dit geval kunnen we echter met een hoge mate van zekerheid zeggen dat het alleen, of in ieder geval met name, aan de hreflang-tag lag.

    Dit is wel de klant die bij ons de meest extreme stijging heeft laten zien, maar dat maakt het natuurlijk ook tot zo’n mooi voorbeeld! :-)

    Is je vraag hiermee beantwoord?
    Hartelijke groet,
    Daisy

    Beantwoorden
  • augustus 3, 2017 om 1:54 pm
    Permalink

    Leuk om te lezen Daisy. Ik heb diverse keren de tag bij diverse sites/klanten toegevoegd, maar zo’n grote verschuiving heb ik zelf nog niet ondervonden waarbij het alleen maar toegekend kon worden aan deze tag. Ik vind het zelf iets teveel eer voor de HREFLANG tag mbt de praktijkervaring die ik heb. :)

    Kan het ook zijn dat er andere factoren meespelen bij dit succes? Is er misschien begonnen met een Adwords campagne rond die tijd, of een social media campagne waardoor mensen meer van de betreffende klant gehoord heeft en zo jullie via de organische weg vond? Heb je inzichtelijk welke zoekwoorden dit hebben veroorzaakt?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *