Dat gevoel: “Waarom kies ik niet voor een avondje thuis? Wat ga ik hier aan hebben?” Ken je dat? Dat heb ik altijd met evenementen zoals die waar ik gisteren naar onderweg was, “Google Learn & Lounge”. In dit geval ging het over mobiel. Iets waar we best mee bezig zijn, zullen veel klanten weten, waar we vroeg actief mee waren qua campagnes, waarschuwen voor veranderingen (Google vindt ‘mobiel’ per 1 april 2015 officieel belangrijker dan ‘desktop’) en nadenken over hoe het gebruikt wordt.

We lopen nog niet achter, zeker niet. Veel van wat ik gisteren meekreeg doen we al, weten we al en kunnen we al. Maar we moeten wel bijblijven, en ervoor zorgen dat klanten klaar zijn voor wat er gaat gebeuren. Oh ja, daarom ben ik hier. En inderdaad, wij als middelgrote en grote bureau’s mochten van Google als eerste leren hoe Google vindt dat we mobiel moeten aanvliegen.

mobiel verkeer google
Mobile first? In veel gevallen wel.

Mobile first… nou ja, bijna dan

“Mobile first” is in veel markten al lang de standaard. Mobiel groeit hard, desktop staat al een tijdje stil als je kijkt naar Nederland of Europa. Tablet is alweer aan het wegebben. Wereldwijd is mobiel al jaren voorbij desktop, maar ook wij gaan er spoedig aan geloven. Omdat wij vanuit een desktop denken, zware commerciële slagen uitvechten achter de schermen om onze klanten te laten groeien of minimaal marktpositie te behouden, en omdat mobiel wat moeilijker te interpreteren is (nog), is het lastiger een goede strategie neer te zetten en onszelf en onze klanten te overtuigen. Vaak zijn de investeringen ook niet mals. Zeker in vergelijking met desktop. En dan is die ‘liquid’ website ‘responsive’ geworden, moet hij eigenlijk gewoon ‘mobile’ worden. Ja, jongens… Kom op!

‘Mobile friendly’ ≠ ‘conversion friendly’

De minimale eis aan je website is dat hij ‘mobile friendly‘ is. Dat zegt echter weinig over ‘conversion friendly‘, het zegt iets over dat Google je website snel kan tonen in een klein scherm en dat alles zo staat dat de website mobiel goed te indexeren is. Ga hier naar de test van Google. Dit is essentieel voor je indexering. Je doet mee qua vindbaarheid, da’s al wat, maar aan vindbaarheid op zich heb je weinig. Je wil dat mensen converteren. Dan kom je vooral terecht in de grote kunst van het weglaten. De basics. En de volgorde waarin eindgebruikers product/dienst gepresenteerd willen hebben. Weg met alle overbodige troep, maar vergeet ook zeker geen essential: allebei is even dodelijk.

Wat ook kan is dat je bijzondere dingen doet met mobile strategie. Bijvoorbeeld: mensen die bij je geboekt hebben voor een reis naar Rome een app geven met wat er allemaal te zien is, evenementen, leuke restaurantjes waar je kan komen als toerist zonder genaaid te worden, et cetera. Geen huisje verkopen dus (direct), maar toegevoegde waarde leveren op momenten dat mensen jouw hulp goed kunnen gebruiken… En dat doen ze vaker op een mobiel dan achter een desktopcomputer.

Mobiel is lastig

Er zijn veel moeilijke dingen in dit deel van de marktcyclus. Meetbaarheid is een issue, eerste klik, conversie, rol in de marketing mix… Het is allemaal nét wat lastiger te duiden. We moeten dus een vrij nieuw kunstje toevoegen aan de kennis die we hebben. De dynamiek van mobiel is heel anders, het gebruik is anders, de rol van mobiel in ons leven is anders, en dat dan weer per doelgroep. Zo doen vrouwen hun bankzaken op een mobiel en mannen op een desktop, blijkt uit een onderzoek van Halifax, een Britse bank. Maar het doel blijft hetzelfde: zorgen dat onze klant (online) te vinden is waar dat bijdraagt aan de campagnedoelstellingen, op welk device dan ook. Mobiel is bovendien (in mijn optiek) de beste brug tussen off- en online. Mensen hebben die smartphone altijd bij zich. Behalve in het zwembad dan. Sorry jongens, een markt die we niet gaan doen: zwembaden.

Belangrijk voor mobiel?

Wat is nou belangrijk? Een duidelijke mobiele strategie die een afgeleide kan zijn van je marketingstrategie, maar ook een heel eigen leven kan leiden. Mooi voorbeeld is een horrorfilmfestival met een speciale ‘home invasion’ die ouderwets SMSjes stuurde naar de mensen in hun database (waar ze ook adresgegevens van hadden) met een van Google Maps geplukte foto van hun huis en de tekst ‘I might be in your kitchen waiting for you’. Mensen gingen als een gek het onbekende nummer van de onbekende afzender googelen en kwamen aldaar een AdWords advertentie tegen die ze vertelde dat dit al best eng was, maar dat ze een festival hadden over ‘Home invasion’. Je zou misschien boze reacties verwachten, maar mensen vonden het een geweldige campagne, en het festival heeft +30% boven normaal gedraaid. Een doorslaand succes.  

Mobiel is een kans…

Voor nu is mobiel vooral een kans. Een kans waar we aan moeten. We kunnen twee dingen doen. Het eerste is afwachten tot het echt moet moet. Ondertussen ben je markt aan het kwijtraken geweest en de investering wordt alleen maar lastiger. De tweede optie is kijken hoe je slim die transitie kan maken. Met de juiste strategie, een goede business case, een fijn plan, en je kunt nog profiteren van de relatief eenvoudig te betreden markt waar de cost per click nog zeer schappelijk is, en je dus veel sneller kunt terugverdienen.

Belangstelling voor een mobiele strategie? Wil je iemand die slim meedenkt met je over hoe je dat aanpakt, zonder dat je meteen leegloopt? Bel ons, gebruik ons netwerk, laat ons helpen… en maak je klaar voor wat gaat komen (of: al is). Schrijf je sowieso even in voor onze nieuwsbrief, dan blijven wij nuttige content maken en je op de hoogte houden.

– Derk Pas

Derk Pas

Kan ik dit niet mobiel volgen?
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *