Leer van Mindf*ck hoe je je omzet verhoogt

De illusionist en arts Victor Mids, bekend van het programma Mindfuck, verbaast zijn kijkers wekelijks met verschillende tovertrucs. Victor Mids combineert naar eigen zeggen zijn fascinatie voor wetenschap met illusies. Hiermee wil hij laten zien hoe je hersenen je voor de gek te houden en/of te beïnvloeden zijn. Vandaag koppel ik een aantal van zijn illusies aan mijn marketingkennis en laat ik je aan de hand van praktische voorbeelden zien hoe dit je omzet wel eens kan verhogen.

mindfuck marketing goochelen

Naar fragment Victor Mids

Geef iets gratis weg

Van jongs af aan krijgt men al aangeleerd dat als je iets krijgt, je iets terug geeft. Als je een avond gaat stappen met vrienden en je krijgt een rondje, is de kans groot dat jij die avond ook een rondje geeft. Wie van iemand iets krijgt, heeft een sociale verplichting om op een gegeven moment weer iets terug te geven. Uit onderzoek blijkt dat ons brein deze verplichting maar al te slecht kan negeren. Ook als ondernemer kan je wederkerigheid toepassen op je website. Dit kan je bijvoorbeeld doen door gratis kennis weg te geven via je Social media kanaal.

Twee belangrijke tips bij het weggeven van cadeau’s:

  1. Vermeld het bedrag dat je weggeeft. Je levert bewijs dat je bereid bent om een bedrag te investeren in een relatie met de klant.
  2. Neem het initiatief bij het weggeven van een cadeau. Door initiatief te nemen, werp je een onzichtbaar vangnet uit. Het is dus niet de bedoeling dat je potentiële klant eerst iets moet doen voordat hij er wat voor terug krijgt. Als voorbeeld de nieuwsbrief van WE fashion hieronder. Zij verlangen eerst van mij dat ik voor €50 iets koop. Vervolgens krijg ik pas een korting van €10. Zo werkt het dus niet 😉

we marketing voorbeeld

Creëer schaarste

Victor Mids Gebruikt bij het verkopen van zijn knikkers een vorm van “schaarste”. Schaarste is een belangrijk wapen dat je kan gebruiken om je product te verkopen. Als we als mens het gevoel krijgen dat iets schaars is, krijgen we het gevoel dat ze iets verliezen. Namelijk de kans om te genieten van de voordelen. Uit onderzoek blijkt dat het voorkomen van verlies een twee keer zo grote prikkel is voor gedrag als de kans om iets te winnen. Schaarste beïnvloedt ons gedrag dan ook vooral doordat er een kans op verlies bij zit.

Een paar voorbeelden om schaarste online in te zetten:

schaarste creeren

Garanties

Ook online is een bezoeker op zoek naar garanties. Garanties verhogen het vertrouwen en dus de kans op een conversie. Er zijn een paar slimme manieren waarmee je de bezoeker kunt vertellen dat jouw product of dienst goed is. Dit zijn:

  • Inzetten van testimonials, zoals recensies van eerdere gebruikers. Hiermee geef je nieuwe klanten een open en transparante indruk. Je laat hiermee als ondernemer zien dat je vertrouwen in je eigen dienst of product hebt, en dat andere mensen dat ook hebben.
  • Logo’s van onafhankelijke partijen, zoals het Thuiswinkelkeurmerk, logo’s van gerenommeerde media en de betalingsmogelijkheden die je biedt. Meestal is een bezoeker bekend met grote instanties en dus ook het logo. Je geeft daarmee de boodschap dat je wordt erkend door onafhankelijke organisaties en dus te vertrouwen bent.
  • Nominaties en awards. Je website wint aan autoriteit en betrouwbaarheid als hij in de prijzen valt. Uit ervaring weten we datklanten die een prijs hebben gewonnen en dat communiceerden op hun website,  hun conversieratio (het percentage van je bezoekers dat tot aankoop overgaat) bijna zagen verdubbelen. Dat betekent dat je met hetzelfde marketingbudget dus twee keer zo veel verkopen realiseert. Ga dus na welke Awards er in jouw branche zijn en schrijf je hier voor in. Eenmaal genomineerd? Communiceer dit dan op je website, in je AdWords campagnes en in je nieuwsbrief
  • Laat zien hoeveel klanten of orders je hebt afgehandeld. Een vorm van sociale bewijskracht, een psychologisch overtuigingsprincipe dat eigenlijk vrij simpel werkt. Men is namelijk sneller overtuigd als iemand het in een vergelijkbare situatie ook al heeft gedaan.

Uit onderzoek blijkt dat 80 tot 90% van een koop wordt beïnvloed door ons onderbewuste. Je kunt dit inzetten om mensen te overtuigen van de waarde van je product, of om ze sneller tot aankoop te laten overgaan. Je kunt ook testen wat beter werkt met A/B-testing, bijvoorbeeld een blauwe of een oranje knop. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je, zoals Victor Mids, knikkers gaat verkopen voor €40 euro… Maar online werken die trucjes (gelukkig) niet zó goed; daar heb je toch echt een goochelaar voor nodig!

Laat je weten of het werkt?

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.