coolblue lezing cuttheweb derk pas booking kleiner
Afgelopen maandag trok onze Derkteur erop uit om naar een lezing te gaan van twee van de belangrijkste ondernemers van Nederland: Geert-Jan Bruinsma, oprichter van Booking.com, en Pieter Zwart, oprichter van Coolblue.nl.

“Als we het niet meetbaar kunnen maken, doen we het niet.”

Deze uitspraak van Geert-Jan Bruinsma van Booking.com is ongeveer de reden dat CutTheWeb bestaat. In 2007 is het idee van CutTheWeb geboren en opgericht (zie daar mijn jaar Rotterdam: geen woorden maar daden). Dit was kort nadat Google Analytics beschikbaar werd, en meetbaarheid voor elke website en online onderneming mogelijk was geworden. Nog steeds zeg ik tegen potentiële nieuwe klanten: “Als we het niet meetbaar kunnen of mogen maken, gaan we niet voor je aan de slag. Dan kunnen we het gewoon niet beter maken.” Vanaf nu voel ik me gesterkt door Geert-Jan Bruinsma, wellicht de grootste ondernemer van Nederland en ver daarbuiten. Dank, meneer Bruinsma.

Klanten blij maken

Maar er zijn meer zaken die deze heren me gister meegaven. Allereerst zijn het menselijke, toegankelijke mensen. Met een spijkerbroek op het podium, ‘je’ en ‘jij’, relaxed, geen poeha. Ze hebben respect voor elkaar en heel erg voor de mensen met wie ze werken. Ze geloven in het ‘samen doen’. Ze geloven in een doel stellen dat groter is dan geld verdienen, maar tegelijk toch een simpel doel blijft. Pieter Zwart van CoolBlue gelooft bijvoorbeeld in ‘klanten blij maken’. En die klant heeft dus altijd gelijk… Altijd? Ja. Altijd. Een dame in het publiek wilde iets roepen, maar bij de eerst klank uit haar mond riep Pieter Zwart terug: “Ja, zelfs dan.” Boodschap helder.

Denk in kleine stapjes

Nog wat heldere tips: “Denk in kleine stapjes”, van Pieter Zwart weer. En een van Geert-Jan Bruinsma (mijn vertaling): “Geen grote kantoren met mooi uitzicht voor de CEO en hokjes in het midden voor wie nieuw binnenkort. Als je dat doet, is voor je het weet iedereen bezig met in dat grote kantoor te groeien, in plaats van de website/organisatie iedere dag een beetje beter maken”. En dat ‘iedere dag een beetje beter’, wat beide mannen prediken in hun eigen woorden, daar word ik wel blij van. Dat is wat we willen doen. Onze klanten jaar in jaar uit, dag in dag uit, elke dag een beetje beter maken.

Geluk dwing je af

Helaas was niet alles koren op mijn molen. Iets waar we bij CutTheWeb niet van houden, maar wat beide mannen stellen: “Je moet ook geluk hebben”. Net zo makkelijk wissel ik dan even van goeroe, gewoon omdat het mij beter uitkomt. Hij zal het waarschijnlijk niet zelf verzonnen hebben, maar ik heb het hem vaak horen zeggen: “Geluk dwing je af”. Johan Cruijff. Niet aanwezig maandag, helaas… Ander soort collega.

– Derk Pas

Derk Pas

Geert-Jan Bruinsma fietste 20 jaar geleden door Amsterdam om hotels te werven voor zijn bedrijf. Tegenwoordig is Booking.com niet alleen één van de grootste adverteerders bij Google, maar ook nog eens wereldwijd de grootste kamerverhuurder.

Pieter Zwart richtte met twee mede-studenten CoolBlue op, een bedrijf dat zich onderscheidt door de grote aandacht voor klantvriendelijkheid. Het bedrijf, dat de klant als inspiratiebron ziet, wordt dagelijks overspoelt met sollicitaties, maar alleen de allerbeste mensen worden aangenomen.

De geheimen van Coolblue en Booking.com
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *