Online ondernemers die niet op de hoogte blijven van het laatste nieuws, zullen binnenkort misschien een schok krijgen; Analytics gaat namelijk conversies op een andere manier benoemen.

AdWords gaat conversies anders meten

Tot nu toe laat AdWords in de kolom “Conversies” gewoon alle conversie-acties zien die ingesteld zijn. Vanaf halverwege oktober wordt dat anders: AdWords laat dan alleen de conversies zien die optimalisatie aan hebben staan.

Optimalisatie staat vaak voor sommige doelen aan, en voor sommige niet. Het downloaden van een brochure wordt bijvoorbeeld wel geoptimaliseerd, maar het invullen en versturen van een contactformulier niet. In de kolom “Conversies” zullen vanaf half oktober dus alleen de conversies te zien zijn die “optimalisatie aan (opnemen in de kolommen ‘Conv. opt’)” hebben (dit was voor half oktober de kolom “Conv. opt)”.

Waarom doet Google dit?

Uiteindelijk is het de bedoeling dat gebruikers van AdWords een meer intuïtieve gebruikerservaring krijgen. Google stelt dat ze de gebruiker “meer controle over de data” willen geven. De voorspelling is wel dat het, in ieder geval de komende tijd, heel wat ondernemers gaat laten schrikken!

Wat je nu moet doen

analytics conversies total conversions conv. opt.
Klik hier voor een vrolijk overzicht van de nieuwe benamingen!

Eigenlijk heel weinig. Het is belangrijk om te begrijpen dat de kolommen eigenlijk andere dingen gaan betekenen dan je gewend bent.

Wat vroeger “Estimated total conversions” was, wordt nu “All conversions”. Wat vroeger “Conv. (opt.)” was, wordt nu “Conversions”; en wat vroeger “Conversions” was, gaat er helemaal uit. Alleen als je (automatische) regels, scripts en/of filters hebt ingesteld voor een bepaald type conversie, zul je moeten checken of dit nog goed gaat. Als je dit voor “conversies” hebt ingesteld, moet je het wel veranderen naar een van de nieuwe conversie rapport types. Het is niet heel ingewikkeld. Maar lastig is het wel…

Meer lezen over dit onderwerp? Lees de blog van SearchEngineLand.

Niet schrikken: die conversiedaling is niet “echt”
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *