Zoals iedereen merkt blijft Google niet stil zitten. Zie bijvoorbeeld de nieuwe Betà versie van AdWords. De promotie-extensie is alleen beschikbaar in de Alpha versie. Wat doet de extensie eigenlijk? Is het wel nuttig om te gebruiken? Wij zijn er ingedoken en dit zijn onze bevindingen:

Promotie-extensie

Promotie-extensies worden vertoond in je tekstadvertenties in het zoeknetwerk. Het woord promotie verklapt het al een beetje: je kunt aanbiedingen en promoties in de spotlight zetten zodat ze meer opvallen. Iedereen houdt natuurlijk van korting en wij Nederlanders al helemaal!

 

Waarom zou je de extensie gebruiken?

Je gebruikt de promotie-extensie vooral als extraatje. Je brengt bepaalde promoties onder de aandacht als de advertentie wordt vertoond. Hierdoor is de kans groter dat potentiële klanten op de advertentie klikken, wat weer een positief effect kan hebben op je doorklikratio (CTR)

Voordelen

  • Je hoeft geen nieuwe tekstadvertenties te maken om deze up-to-date
    te houden voor koopjes en speciale aanbiedingen.
  • Bewerk je promotie-extensies zonder de prestatiestatistieken te verwijderen of te resetten.
  • Je kunt zelf de dagen van de week en/of tijden van de dag aanpassen waarop jouw promotie-extensies mogen worden weergegeven.
  • Toegankelijk voor mobiele apparaten.
  • Makkelijk en snel om te maken.
  • Verbeterd je CTR.

En hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Toevallig wordt het binnenkort vaderdag, en dus besluit je een promotie-extensie te maken. Je maakt een advertentie speciaal voor vaderdag met een goede Call To Action (CTA) er in. Je voegt vervolgens de korting toe met een bepaalde periode en hij staat. That’s it!

Dus, heel leuk en aardig die extensie, maar hoe maak je er een? Nou: ga naar AdWords, zorg dat je de Bèta-versie aan hebt staan en ga naar het tabblad Advertenties en extensies. Druk op het grote blauwe plusje en je kunt aan de slag. Om je te helpen hebben wij een stappenplan gemaakt:

Stappenplan

Stap 1: Voeg je promotie-extensie toe aan een relevante advertentiegroep.

Stap 2: Kies: Nieuwe maken of een bestaande gebruiken.

Stap 3: Optioneel: Kies een gelegenheid (Zie tabel). (let op: Google heeft er al standaard een paar voor je gemaakt). 

Stap 4: Kies je taal en valuta.

Stap 5: Bepaal je promotietype: Geldkorting (Nu €5 korting!); percentagekorting (Krijg 20% korting!); korting tot een bedrag (Tot wel €10 korting!) of korting tot een percentage (Nu tot wel 30% korting!).

Stap 6: Zet het product of de service dat je wil promoten met de uiteindelijke URL erin.

Stap 7: Bepaal of je een promotiecode wilt toevoegen.

Stap 8: Kies een start- en einddatum (let op! Stap 3 is optioneel, je hoeft daar dus geen gebruik van te maken).

Stap 9: Op ‘opslaan’ drukken en klaar is Kees!

 

– Rik

Rik van Kan CuttheWeb CTW klein

 

Ben jij benieuwd naar wat je nog meer met Google Adwords kan? CTR, CPC’s, CPA, CTA, Kwaliteitsscore – de begrippen vliegen je om de oren, maar wat betekent dat allemaal en wat zegt het eigenlijk? Kom bijleren bij ons in de kerk en schrijf je in voor een AdWords Workshop! De workshop wordt gegeven op 1 juni, om 15:00.

Promotie-extensie binnen Google Adwords
Getagd op:                            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *