Veel ondernemers zien er tegenop om social media, zoals Facebook, Twitter en Google+, in te zetten voor hun bedrijf. Met name kleine bedrijven zien het nut er vaak niet van in of vinden het te veel gedoe. Het is ook zeker waar dat social media wat “gedoe” oplevert. Maar de voordelen wegen daar wel tegen op!

Gezicht

Ten eerste krijgt je bedrijf een gezicht als je het registreert op Facebook, LinkedIn en andere social media. Mensen kunnen je pagina een “like” geven of een recensie achterlaten. Als mensen bij je inchecken – wat vooral bij restaurants en andere horeca zeer belangrijk kan zijn – krijgen hun vrienden dat te zien. Ook als ze niet direct besluiten om langs te komen, kan het een rol spelen als ze de volgende keer in de buurt zijn. Je krijgt dus meer naamsbekendheid. Dat werkt natuurlijk alleen als je je zaken ook daadwerkelijk goed voor elkaar hebt, en mensen tevreden zijn met de service die je levert. Als mensen écht heel enthousiast zijn, plaatsen ze misschien wel een statusupdate waarin je getagd wordt. Facebook heeft meer dan een miljard gebruikers. Betere reclame bestaat niet.

Klachten en complimenten

Een ander belangrijk onderdeel van social media is dat mensen het een makkelijke manier vinden om een klantenservice te bereiken. Het kan gaan om vragen, klachten of complimenten; met name mensen die niet houden van bellen en geen zin hebben om te wachten op een mailtje zullen snel zoeken of ze hun woordje kunnen doen op je social media. Dit heeft een groot nadeel; in het geval van een klacht kunnen vrienden van de klager, maar ook andere mensen,  meteen lezen wat er tegen (en impliciet: over) je gezegd wordt. Tegelijkertijd is dit ook een voordeel. Als je meteen kunt reageren, de klacht serieus neemt en hem onmiddellijk oplost, is dit een grote plus voor eventuele toekomstige klanten.

Vergeet echter niet om ook op complimenten te reageren. Een simpele “Bedankt voor het compliment, we doen erg ons best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn!” wordt als zeer positief gezien en geeft klanten het gevoel dat iedere klant belangrijk is en gewaardeerd wordt.

Linkbuilding

Je kunt social media ook gebruiken om je  site hoger te krijgen in de zoekresultaten van zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Als je veel “buzz” creëert, en als andere mensen “buzz” over jou creëren, gaat Google jouw pagina zien als waardevol en belangrijk. Op die manier stijg je, zonder dat het je geld kost, in de organische zoekresultaten. Omdat tegenwoordig bijna ieder internetgebruik begint bij Google, is dat een erg belangrijk onderdeel van je marketingplan.

Kortom, er zijn genoeg redenen om social media te gebruiken. Er zit echter een belangrijke waarschuwing bij: als je het gaat doen, doe het dan goed. Een pagina waar niemand achter zit of waar nooit op gereageerd wordt, werkt enorm averechts! Als je niet zeker weet of je het goed doet, vraag dan advies of huur iemand in om het voor je te doen.

Hulp of advies nodig? We staan altijd klaar om vragen te beantwoorden. Stuur een mailtje naar info@cuttheweb.nl.

Social media voor je bedrijf
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *