Moet mijn bedrijf ook op Facebook?

Ja, jij moet ook op Facebook. Sorry! De echte vraag is: moet je op LinkedIn, Twitter, YouTube, Google Mijn Bedrijf, Instagram, Pinterest en Meerkat? En als het antwoord “ja” is, hoe begin je er dan aan, waar moet je op letten, hoe kun je het ‘t beste aanpakken?

Dit zijn allemaal belangrijke vragen waar we je graag bij helpen. Heel veel mensen hebben bijvoorbeeld al een heel verkeerd beeld van waar je sociale media eigenlijk voor inzet. Facebook is bijvoorbeeld geen kanaal om je verkoop te stimuleren. En je kunt ook niet succesvol worden op Facebook door tien gouden tips toe te passen. Het goede nieuws is dat het wel degelijk heel nuttig is voor je bedrijf om goed vertegenwoordigd te zijn op sociale media.

Neem vrijblijvend contact op!

Social media bij CutTheWeb

Meer engagement nodig op Facebook? Meer views op YouTube? Of geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je. We hebben een expert in social media aan boord, en je mag het helemaal invullen zoals je zelf wilt: we kunnen een plan voor je uitwerken en zo nu en dan adviseren, of je alles uit handen nemen en het voor je bijhouden. We geven zelfs zo nu en dan een workshop zodat je in één middag een heleboel kennis op kunt doen. The choice is yours. 

Schrijf je in voor de workshop Social Media!


Facebook

Facebook, net zoals de meeste andere social media kanalen, gaat niet over verkoop. Producten aanprijzen is geen slimme strategie. Facebook gebruik je om kennis te maken met vrienden van je “fans”, om complimentjes in ontvangst te nemen van blije klanten, om die blije klanten vervolgens geïnteresseerd te houden en om klanten die niet blij zijn te helpen.

Twitter

Twitter is interessant als je veel te zeggen hebt (bijvoorbeeld omdat je onderwerp erg actueel is) of als je Twitter leuk vindt en goed weet hoe het moet. Het kan helpen bij het creëren van “buzz”, maar het is tegelijkertijd wel een moeilijk medium om veel volgers op te krijgen. Daarbij gaat Twitter heel erg over “interactie” en niet over “zenden”. Houd dat in je achterhoofd voordat je eraan begint: kun jij het volhouden om hier echt regelmatig tijd in de stoppen? Is je antwoord “ja”, dan wordt dit een heel leuk sociaal medium voor jou. Is je antwoord “nee”, maar is Twitter wel belangrijk voor je bedrijf? Dan kunnen wij het ook voor je doen.

LinkedIn

Ondernemer met veel bussiness-to-business (B2B) klanten? Of heb je regelmatig vacatures of belangrijk nieuws binnen de branche? Dan is LinkedIn een goeie om actief bij te houden. Het geeft je de mogelijkheid om je bedrijf neer te zetten in het “corporate landschap”. Sommige bedrijven (en mensen!) gebruiken het ook gewoon als informatiepagina, een soort online CV. Dat kan, maar het is het beste om ook het sociale aspect van LinkedIn te benutten.

Google Mijn Bedrijf of Google+

Google+, het woestijnlandschap van het internet… Toch? Of toch niet? Het is nog steeds nuttig om je bedrijf ook op het sociale medium van Google neer te zetten, alleen om andere redenen dan je misschien zou denken. Proberen?

Instagram

Instagram was een aantal jaar geleden in, en nu is het terug en sterker dan ooit. Met name jonge mensen zeggen hun Facebook-account op en beperken zich tot Instagram. Het is een heel leuk medium, hoewel misschien niet zo veelzijdig als Facebook, en het is uitermate geschikt voor bedrijven of ondernemers die ‘mooie’ dingen maken – en daar ook mooie foto’s van kunnen maken.

YouTube

YouTube kun je op twee manieren inzetten: je kunt ervoor betalen, of je kunt ervoor betaald krijgen. Dat eerste is heel goed voor ondernemers met een zeer commerciële boodschap: koop dit, bestel bij ons, huur ons in. Het tweede is aantrekkelijk voor mensen of bedrijven die écht een bijzonder verhaal te vertellen hebben. Een verhaal dat mensen voor hun plezier zouden willen bekijken, dus: een videoblog, een recept, of filmpjes die heel mooi of heel gek zijn. (Psst! Onze social media-expert, Stella, heeft op het moment van schrijven 41.000 abonnees!)

Pinterest, Meerkat, Periscope…

Eigenlijk is het redelijk intuïtief: als je een sociaal medium leuk vindt, ben je er vaak ook goed in. Als jij helemaal dol bent op Pinterest en je denkt dat een deel van je doelgroep daar misschien wel op zit, is het misschien een goed idee om daar eens wat tijd in te investeren. Maar: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Als wij een social media plan voor je maken, is dat onze eerste regel: doe liever 2 sociale media heel erg goed, in plaats van 5 verschillende een beetje halfslachtig. Niets maakt zo’n slechte indruk als een half ingevulde bedrijfspagina… Aan de slag, dus!

Enthousiast geworden? Neem contact op, of lees nog wat blogs over social media:

Twee ingrediënten van goede social media

Social media voor je bedrijf

Succes op YouTube: Zo werkt het