Het aantal bezoekers op je website wordt vaak gezien als de snelste manier om te kijken hoe goed je site het doet in de zoekresultaten. Het is echter niet zeldzaam dat de grafiek plotseling grote pieken vertoont in je bezoekersaantal. Waardoor komt dat?

Pieken en dalen in Analytics

Het is niet vreemd dat er verschillen zijn in je bezoekersaantallen. Veel websites zullen bijvoorbeeld in het weekend veel meer of juist veel minder bekeken worden. Je moet gaan opletten in twee gevallen:

  • een onverklaarbaar, scherp en plotseling dal in je bezoekersaantallen, wat kan betekenen dat je een penalty hebt gekregen;
  • een onverklaarbare, scherpe piek in je bezoekersaantallen.

Over dat tweede geval gaan we het hebben.

Spambots? Wat zijn dat?

Spambots-analytics-cuttheweb
Je kunt spambots redelijk gemakkelijk uitsluiten van je website.

Spambots zijn een ronduit sneaky manier om bezoekers te krijgen. Het maakt gebruik van verwijzend verkeer en werkt ongeveer als volgt: een website neemt een link op naar jouw site. Hierdoor gaat een bot door jouw hele site heen, wat een grote (maar onechte) piek in het bezoekersaantal veroorzaakt. Jij, als eigenaar van de site, ziet dat er ineens veel “verkeer” van die ene website komt en wordt nieuwsgierig. Je typt de naam in op Google en… bent op hun site belandt, waar je verder niks mee te maken hebt. Een erg storende manier van marketing.

Maar verwijzingen zijn toch goed?

Jazeker, meestal zijn verwijzingen inderdaad goed. Het probleem is alleen dat er in het geval van spambots geen sprake is van een echte verwijzing. Als je de pagina bezoekt waar al dat verkeer vandaag komt, vindt je menigmaal een pagina waar jouw website niet genoemd wordt. Een bot blijft ook minder dan 1 seconde op je website. Het bouncepercentage van dit verwijsverkeer is dus 100% – iets waar je spambots makkelijk aan kunt herkennen! Een aantal beruchte spambots zijn bijvoorbeeld semalt.com, buttons-for-websites.com, social-buttons.com en best-seo-solution.com.

Spambots filteren

Google Analytics is op de hoogte van dit probleem en biedt een aantal mogelijkheden om deze spambots niet mee te nemen in de resultaten. We hebben een goede en uitgebreide handleiding voor het filteren van spambots gevonden. Kom je er toch niet uit? Geef een gil.

UPDATE: Spambots automatisch filteren

Mocht je het niet handmatig willen doen, dan kun je ook nog bij “Simoahava” in één keer alle bekende spambots automatisch uitsluiten van je website. Let op: deze website heeft een bepaald dagquotum, wat betekent dat hij vaak “vol” zit. We weten niet precies wanneer het 0:00 is in de USA waar deze machine staat, maar we weten wel dat het ‘s avonds vaak vol zit. ‘s Ochtends of ‘s middags proberen, dus.

Dit zijn wel allemaal tijdelijke oplossingen. We hopen dat Google op een gegeven moment zelf met een duurzame oplossing voor dit probleem komt (en we kennen Google al langer dan vandaag; hoe harder ze hun mond houden, des te dichter ze bij een definitieve uitkomst zijn). Tot die tijd kunnen we het zo ondervangen.

 

Spambots in (of uit) Google Analytics
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *