Iedereen die wel eens een blog of artikel heeft geschreven, weet hoe lastig het kan zijn om voldoende woorden op papier te krijgen. Hoe beter je je aan de regels houdt, des te lastiger het lijkt te worden. Gelukkig betekent dat niet dat je niet kunt schrijven. Lees onze tips en scherp je pen aan.

Gebruik weloverwogen metaforen

Beeldspraak is één van de krachtigste hulpmiddelen van een schrijver of blogger, mits goed gebruikt. Cliché’s en versleten vergelijkingen zijn vermoeiend om te lezen en voegen bijna niets meer toe. Een uitspraak als “de aanvragen stromen binnen” is al zo vaak gebruikt dat we het mentale beeld erbij niet eens meer oproepen. Kun je het anders formuleren? Bijvoorbeeld: “De aanvragen volgen elkaar zo snel op dat onze postbode nu met een assistent komt”. Een onverwachte vergelijking of metafoor houdt je publiek wakker.

Rustig aan met de superlatieven

“Dag meneer, ik bel u omdat ik u vandaag een fan-tas-ti-sche aanbieding mag doen!”. Negentig procent van ons hangt kort hierna de telefoon op. De mythe dat superlatieven altijd werken, is gelukkig op z’n retour. Sta even stil voordat je een superlatief (beste, grootste, dunste, et cetera) gebruikt en beoordeel je eigen geloofwaardigheid. Kun je deze enorme belofte niet 100% inlossen? Dan kun je hem beter helemaal niet maken.

Bijvoeglijke naamwoorden

Bij het beschrijven van iets – of het nu een situatie is, een persoon of een product – wordt vaak gebruik gemaakt van bijvoeglijke naamwoorden. Zeker als het doel “overtuigen” is, wordt er vaak een hele colonne aan bijvoeglijke naamwoorden ingezet. Natuurlijk dient dat een bepaald doel. Waak echter voor onduidelijkheid die hierdoor ontstaat. Je hoeft niet voor elk woord een bijzonder alternatief te zoeken, dus surf niet voor elke zin naar synoniemen.net, maar vertel een potentiële klant wat een product doet, en (indien mogelijk) laat dat ook zien.

Meer hulp nodig bij het schrijven van blogs en artikelen? Wij willen helpen! Stuur een e-mail naarinfo@cuttheweb.nl