Het komt je vast bekend voor: dat je aan het puzzelen bent om een boodschap in de tekstadvertenties te krijgen, maar steeds te veel tekens hebt. De update van uitgebreide tekstadvertenties heeft hier verandering in gebracht en biedt je 50% meer ruimte in de tekstadvertenties. Aangepaste tekstadvertenties zorgen er er dus voor dat je nog meer kan opvallen en daardoor de CTR kunt verhogen.

Wat is er veranderd?

Je kunt nu een uitgebreidere boodschap laten zien, waardoor gebruikers nog beter kunnen zien of je product/dienst relevant voor ze zijn, voordat ze klikken. Uitgebreide tekstadvertenties zijn beschikbaar in het Zoeknetwerk en het Display Netwerk. Meer ruimte voor je boodschap, dus!

Het gebruik van advertentie-extensies is hetzelfde gebleven.

Onderdeel Standaard (oude manier) Uitgebreid (nieuwe manier)
Uiteindelijke URL Geen limiet Geen limiet
Zichtbare URL 35 tekens nvt
Kop 1 25 tekens 30 tekens
Kop 2 nvt 30 tekens
Omschrijving 70 tekens in twee regels 80 tekens
(1 of 2) Pad-velden, gebruikt in zichtbare URL. nvt 30 tekens (15 per pad)
De oude tekstadvertentie.
De oude tekstadvertentie.
screenshot nieuwe tekstadvertenties
De nieuwe, uitgebreide tekstadvertenties.

Wat moet ik nu doen, en kost dit veel tijd?

Voordat je tekstadvertenties gaat veranderen is het belangrijk om nog eens goed na te denken over de boodschap die je wilt laten zien. Zorg dat aanvullingen relevant zijn en blijven matchen met de zoekwoorden en uiteindelijke URL’s.

Of het veel tijd kost is natuurlijk afhankelijk van het aantal tekstadvertenties in een AdWords-account. Je kan ervoor kiezen om in het account bulkwijzigingen aan te brengen of de AdWords Editor te gebruiken zoals je gewend bent bij het wijzigen van tekstadvertenties. Let wel op dat je eerst bestaande tekstadvertenties onderbreekt om geen data te verliezen en daarna een nieuwe uitgebreide tekstadvertentie aanmaakt.

Als er in een advertentietekst vaak gebruik wordt gemaakt van bredere tekens (zoals w of m), kan de koptekst soms te breed zijn om volledig weer te geven. Dit kan je voorkomen door maximaal 33 tekens (in plaats van 60) te gebruiken voor beide kopteksten. Ook in het Display Netwerk kan kop 2 bij sommige advertentie-indelingen zelfs helemaal niet worden weergegeven. Hou ook rekening met een mogelijke andere weergave van mobiele tekstadvertenties (zie voorbeeld hierboven).

De standaard tekstadvertenties blijven voorlopig vertoond worden, ook al wijzig je ze niet. Tot 26 oktober 2016 kan je nog steeds de standaard tekstadvertenties aanmaken, daarna is dit niet meer mogelijk maar worden ze nog wel vertoond.

Mijn advies is om tekstadvertenties die je vanaf nu maakt in het nieuwe formaat te maken. Daarnaast kan je ervoor kiezen om naast standaard tekstadvertenties in bestaande campagnes een uitgebreide tekstadvertentie toe te voegen. Op deze manier kan je ook zien wat de prestaties zijn ten opzichte van de standaard tekstadvertenties. Zo kan je gefaseerd overstappen naar de uitgebreide tekstadvertenties. Zorg in ieder geval dat je hiermee aan de slag gaat! Naast dat Google een keer kan besluiten om de standaard tekstadvertenties niet meer te vertonen, kan het zorgen voor een verbetering in je CTR en kwaliteitsscore.

Hulp nodig?

Heb je geen tijd of kom je er niet uit om dit aan te passen? Neem contact met mij op via daisy@cuttheweb.nl en we bespreken de mogelijkheden om je verder te helpen.

– Daisy Verhagen

Daisy verhagen cuttheweb

Uitgebreide tekstadvertenties in Google, wat nu?
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *