Google shopping, het programma waarmee je je hele webshop kunt integreren in de zoekmachine van Google, past binnenkort zijn regels aan. Per 16 mei is elke adverteerder verplicht om ook de GTIN-code in de shopping feed op te nemen, een paar uitzonderingen daargelaten. De nieuwe regels gaan gelden voor Google Shopping-advertenties in Australië, Brazilië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Shopping feed nieuwe eisen
Voldoet jouw shopping feed al aan de laatste eisen? Jeroen vertelt ‘t!

Wat is GTIN en waarom wil Google dit weten?

GTIN is de afkorting voor Global Trade Item Number, een uniek nummer dat vertelt waar je product over gaat. Voorbeelden van GTIN-code’s zijn: EAN, UPC, JAN of ISBN. Door deze gegevens toe te voegen aan je shopping feed, weet Google precies waar je product over gaat. Hiermee kan Google nog beter antwoord geven op de vraag van de consument.

Hoe controleer ik of mijn shopping feed aan de eisen voldoet?

Er zijn 3 manieren om te controleren of je shopping feed aan de eisen voldoet:

  • In de feed moet er een kolom opgenomen zijn met <g:gtin>. In deze kolom moet de GTIN code zijn verwerkt.
  • Als je in het merchant center naar producten gaat en op een willekeurig product klikt, zou op deze productpagina de GTIN-code vermeld moeten staan. Zo niet, dan is die dus nog niet geïmplementeerd.
  • Als je in het merchant center naar ‘diagnostische gegevens’ gaat, worden de fouten in de feed aangegeven, waaronder fouten in de GTIN-codes. Op dit moment zal de fout aangegeven worden met een geel uitroepteken (zie afbeelding hieronder). Vanaf 16 mei zal dit een rood uitroepteken worden! Alle producten die een rood uitroepteken krijgen, worden niet vertoond in de zoekresultaten van Google.

GTIN code google shopping

Mijn product heeft geen GTIN, wat nu?

Het komt wel is voor dat je product geen GTIN-code heeft. Vaak zie je dat bij samengestelde producten of zelfgemaakte producten. Hiervoor is het mogelijk om een GTIN-code te kopen. De internationale standaardiseringsorganisatie GS1 heeft een coördinerende functie en geeft codes uit om nieuwe producten op de markt te brengen. Meer informatie over het aanschaffen van Gtin codes vind je op hun website.

Hoe pas ik dit aan in mijn shopping feed?

Indien je handmatig een feed hebt gemaakt, dien je een extra kolom op te nemen in je feed. Vaak weet de webdeveloper hoe je dit kunt aanmaken. Indien je niet handmatig je feed hebt opgesteld, is het vaak mogelijk om in je CMS systeem de GTIN-code in te vullen.

Kom je er niet uit? Wij sparren graag samen met je webdeveloper. Samen vinden we een oplossing.

– Jeroen Stikkelorum

jeroen stikkelorum

Voldoet jouw shopping feed al aan de nieuwe eisen?
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *