VR: a new way to experience. Virtual reality is in opkomst en bedrijven spelen daar handig op in. In deze workshop, waarbij CutTheWeb ook eens zelf in de schoolbanken plaatsnam, kregen we uitleg over de mogelijkheden van virtual reality.

Wat is VR eigenlijk?

Derk met de PS4-virtual reality bril op.
Derk met de PS4-virtual reality bril op.

Het concept van VR bestaat al sinds 1938 en staat tegenwoordig voor een ervaring die “de echte wereld volledig vervangt”, waarbij idealiter meerdere zintuigen worden betrokken. Bij VR ga je van toekijker naar deelnemer: je bevindt je in een virtuele omgeving en kunt daarmee samenwerken. Steeds meer velden omarmen deze techniek, onder andere bij training, onderwijs, simulaties (brandweer hoeft niet meer in een brandende toren te oefenen maar hoeft alleen bril op te zetten), de medische wereld, journalistiek (The New York Times), vastgoed, maar ook retail, communicatie en marketing.

Nick van Manen runt samen met compagnon Ruben van der Leun “The Reality Lab”. Ze geven workshops over het nut en de mogelijkheden van virtual reality en bouwen VR-oplossingen voor bedrijven.

Waarom VR?

reality lab
The Reality Lab had verschillende soorten apparatuur mee.

Veel bezoekers van onze VR-dag liepen met deze vraag rond: waarom nou eigenlijk? Wat is de toegevoegde waarde? Is het niet gewoon een ingewikkelde hype die over een half jaar weer uit is? Volgens de heren van The Reality Lab: zeker niet. Het is een concept dat aan kracht wint en naar verwachting (net zoals de smartphone) exponentieel aan terrein zal winnen. Bij virtual reality kun je (potentiële) klanten namelijk een complete ervaring bieden, niet alleen een plaatje met een muziekje. Denk bijvoorbeeld aan de makelaar die je kan laten rondlopen in het huis dat je misschien wil gaan bezichtigen, door je alleen maar een bril op te zetten. Of het reisbureau dat je een voorproefje van de stranden of hotelkamers kan geven. Dit zijn de voorbeelden die wij zo snel kunnen bedenken – de mogelijkheden zijn in feite eindeloos. VR is immersive: alles komt dichterbij. De CTR (click-through rate) is 30%, waar dat bijvoorbeeld bij Google AdWords ongeveer 2% is. Daarbij onthoud je dingen die je in virtual reality hebt gezien, vele malen beter.

Virtual Reality is voor iedereen

vr-dag cuttheweb
Ook Bureau Hofkes kwam een kijkje nemen.

Wellicht de meest verrassende boodschap van de dag: je hoeft niet een gigantisch groot bedrijf te zijn om dit voor je te kunnen laten werken. Ook kleine ondernemingen kunnen ervan profiteren. Het bouwen van een virtuele omgeving waar je gewoon naartoe kunt “surfen” met je telefoon, is even ingewikkeld als het bouwen van een webpagina – en kost dus ongeveer hetzelfde. Afhankelijk van de wensen begint het bij ongeveer duizend euro, en je kunt het zo duur maken als je zelf wil.

Ga jij met VR aan de slag?

Wij vonden het een heel leerzame, maar vooral een heel leuke middag. Bart heeft een aanval van een haai getrotseerd, Derk heeft met een light saber staan zwaaien en Stella heeft per ongeluk een klant gestompt toen ze naar een orc uithaalde (sorry). Oh ja, en onze klanten mochten de brillen ook nog even op…

stella brüggen cuttheweb

– Stella Brüggen

 

VR-dag met The Reality Lab

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *