social media tips facebook“Lees deze 10 tips en maak van jouw Facebook-kanaal een succes!”
“Verzamel duizenden likes met dit ene trucje!”
“Promoot je Facebookpagina met drie snelle manieren!”

Alle ondernemers met een bedrijfspagina op Facebook, zullen hier wel eens op geklikt hebben. Ik ook, ook al heb ik geen bedrijf. Eén truc, en meteen honderden likes? Dat wilde ik wel eens zien.

Hoe komt het toch dat deze strategieën nooit werken? Het klinkt allemaal logisch en aannemelijk: gebruik hashtags – niet te veel – en een call to action. Zet er een mooi plaatje bij. Plaats links naar je website. Nodig mensen uit om te liken en te delen. Publiceer je update rond 17:00, als mensen in de trein naar huis zitten. Vol goede moed beginnen we eraan. Toch werkt het vaak niet. Hoe kan dat?

Het antwoord is simpel en ontluisterend: we vergeten dat we met mensen te maken hebben. Er is geen slimme, goedkope truc om mensen iets leuk te laten vinden wat niet leuk is. Hoe mooi ik het ook aankleed, als mijn verhaal niet boeiend genoeg is, komen die likes niet. Een vraag om jezelf te stellen is dus niet per se: “Zou mijn doelgroep dit leuk/schokkend/interessant vinden?” maar eerder: “Zou ik dat vinden?” Mijn doelgroep is niet een gezichtloze massa die zit te wachten op mijn statusupdate, maar allemaal individuen met een geheel eigen wereld. Dus als ik dit tegenkom terwijl ik om 17.05 in de trein naar huis zit, vind ik dit dan “leuk”? Of lees ik het niet eens?

Facebook als visitekaartje

Daar komt nog iets anders bij: mensen worden – geheel terecht – zich steeds bewuster van het feit dat hun Facebookprofiel een visitekaartje is naar de buitenwereld. We zijn voorzichtiger met wat we erop zetten en terughoudender met het liken, zeker als het gaat om bedrijfspagina’s. Dit betekent dat je als bedrijfspagina moet zorgen dat iemand trots zal zijn om jouw statusupdates te liken. Ik like regelmatig statusupdates van “Kromkommer”, een bedrijf dat “gekke groenten” verkoopt die anders weggegooid zouden worden, of van “Van Der Pigge”, een Haarlemse kruidenier die zich decennia geleden niet liet uitkopen door de V&D en nu als enige overlevende onder dat grote gebouw staat, en van “De Correspondent”, een nieuwsmedium dat zeer goede en verdiepende artikelen plaatst. Als mensen dit op mijn Facebook zien, vind ik dat niet erg. Maar ik like geen pagina’s die bijvoorbeeld sportkleding verkopen, ook al vind ik die kleding best mooi. Ik heb er geen baat bij om hun winst te vergroten. Het bedrijf moet ook sympathiek zijn.

Waar begin je dan wel?

Als onderneming is het tegenwoordig heel belangrijk om ergens voor te ‘staan’. Duurzame energie, extreem goede klantenservice, authenticiteit, genuanceerdheid, recycling, betaalbare zorg: je kunt heel veel kanten op. Bij CutTheWeb kiezen we ervoor om onze kennis te delen met onze volgers. Zijn er mensen die ons willen betalen om het voor ze te doen? Top! Maar er zijn ook veel ondernemers die hier (nog) niet aan toe zijn, en die helpen we een handje.

Wil je een écht heel goede tip voor je Facebook? Zorg dat je bedrijf bezig is met iets wat er toe doet. Verbind mensen aan je, niet doordat ze bij je kopen, maar doordat je iets doet waar mensen ambassadeur voor willen worden. Draag die boodschap uit in alles wat je doet. Maak daar je main message van, zoals het bedrijf Greyston: “Wij nemen geen mensen aan om brownies te bakken, wij bakken brownies om mensen te kunnen aannemen.” Richt je Facebook niet in rondom wat je verkoopt, maar waarom je het (op die manier) verkoopt.

En probeer het dan nog eens met die 10 gouden tips voor Facebook. Want ze werken wel, hoor. Maar alleen als de basis goed is.

– Stella Brüggen

Stella Brüggen cuttheweb

Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On Linkedin
Waarom die 10 tips voor Facebook niet werken
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *