Webwinkel Vakdagen 2019

Moet ik naar de Webwinkel Vakdagen? Ja.

Jaarlijks vindt er op de jaarbeurs in Utrecht het evenement de Webwinkel Vakdagen plaats. De naam vertelt ons reeds wat er centraal staat bij deze beurs: e-commerce. Afgelopen jaar is deze markt exceptioneel gegroeid, en de komende jaren zal dat niet anders zijn. De veranderingen zijn voortdurend in de online wereld. Dit jaar duurde het twee dagen: 23 en 24 januari. Van het CutTheWeb-team zijn er twee naar Utrecht gegaan: Emma en Jordy.

Twee hallen vol met grotere en kleinere stands waar partijen hun tools en/of diensten proberen te verkopen. Je gaat gegarandeerd met een tas vol flyers naar huis. (Typisch voor een beurs die draait om online ;-))

Wij adviseren elke ondernemer om er eens een dagje heen te gaan. Laat je inspireren, en luister vooral ook naar hoe anderen zich online profileren. Ook als je geen webshop hebt blijft het interessant. Soms is het verschil tussen een webshop en een website niet zo groot als soms wordt gedacht.

“Moeten wij niet een stand huren op de Webwinkel Vakdagen?”

Emma riep het al een aantal weken terug door het kantoor. “Nee” was het korte en directe antwoord. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat CutTheWeb niet zo gelooft in de koude sales-werving. Er staan zeker een aantal concullega’s, maar die profileren zich duidelijk anders dan dat wij dat (willen) doen.

“Hè, waarom gaan jullie dan toch naar die beurs toe?”

Een terechte vraag! Het is meer een stukje controle. Wij zijn elke dag bezig met websites en webshops. Ook verdiepen we ons steeds meer in de materie. We zien dus letterlijk wat er in ons werkveld gebeurt en welke (nieuwe) ontwikkelingen er zijn. Ook bij de diverse tools die we inzetten en gebruiken (denk aan Google Ads en WooCommerce). Het is goed om te weten hoe onze collega’s naar het afgelopen jaar kijken en wat hun prognose is de komende periodes.

Op die twee dagen in Utrecht worden de trends van afgelopen jaar beschreven. Trends die vele online marketeers al weten, maar als je net in dit gebied komt kijken is de kans klein dat je het nog niet weet.

Daarnaast zijn wij ook benieuwd hoe andere bedrijven bepaalde casussen hebben aangepakt. Komt dat ook overeen met onze manier van werken of zijn er grote verschillen? Vrijwel altijd zitten we op dezelfde lijn, alleen is het plan van aanpak anders.

Lezingen

De Webwinkel Vakdagen staan bekend om de lezingen. Door de gehele ruimte zijn er 12 zalen ingericht voor specifieke lezingen en presentaties die worden gegeven door verschillende bedrijven. Meestal in combinatie met een online marketing specialist. Ze beginnen ‘s ochtends en eindigen rond een uur of vijf. Je kan er gratis aan deelnemen, en achteraf krijg je de presentatie opgestuurd!

First things first

Wij beginnen eerst maar eens met een kop koffie – dat hebben we wel verdiend. We bespreken de planning voor de dag. Zowel Emma als Jordy doen veel met content. Emma is copywriter, Jordy zijn specialisme is usability en conversieoptimalisatie. Omdat de gemeenschappelijke vlakken zo overeen komen, besluiten we dezelfde lezingen bij te wonen. Dat geeft ons direct een kans om na afloop even kort te sparren. “Wat vond jij ervan?” en “Vind jij dat we dit ook goed doen bij CutTheWeb?” We waren het opvallend vaak met elkaar eens.

Second things second

We dachten de dag te beginnen met een presentatie van VICE – één van de bekendste content creators van de afgelopen jaren. Helaas was het animo zó groot en de zaal zó klein dat we pech hadden. We besloten wat rond te lopen en te kijken of er een andere lezing was die onze aandacht kon pakken, maar het mocht niet baten.

Ondertussen was de eerste keynote van Google begonnen. De zaal waar de keynotes plaatsvinden is gigantisch: er passen ruim 600 mensen in. “De top tips van Google om je groei te versnellen”. Onze verwachting is dat we eigenlijk niet veel nieuws zullen horen, wij zijn immers Google Partner, en daarom zijn we vaak wat eerder op de hoogte dan de (online) ondernemers. Maar het is altijd leuk om zoiets mee te maken.

De presentatie ging grotendeels over het feit dat tegenwoordig mobiel een belangrijke factor bij Google is en blijft. Het zal steeds zwaarder meetellen in je online vindbaarheid. Als een website niet binnen 3 seconden geladen is, verlaat 55% de site. Wij, als Nederland, scoorden gemiddeld een magere 12,4 seconden laadtijd: tijd voor verandering dus.

Google heeft samen met een aantal andere partijen (o.a. Twitter, New York Times en de BBC) een project gestart wat AMP heet: Accelerated Mobile Pages. Kort door de bocht houdt dat project in dat er op je mobiel gewone HTML-pagina’s worden getoond die op “dieet” zijn. Het is een light-versie van de desktop-pagina. Dit werkt voornamelijk erg goed voor pagina’s die uit statische content bestaan – en niet uit interactieve elementen. Door AMP te implementeren op jouw website kan het zijn dat je de laadtijd vermindert met tot wel 85%.

Poederbaas

Na het verhaal bij in de keynote-zaal waren we toe aan underdog mooi verhaal. Google is natuurlijk een multinational waarvan het niet gek is dat ze een goed verhaal hebben. De hipster in ons wilde iets authentieks.

Stenmar (bijnaam: Poederbaas) zat een aantal jaar terug in revalidatiecentrum Heliomare ten gevolge van een verkeersongeluk. Een dubbele hersenkneuzing maakte zijn leven niet veel makkelijker, en om de dag door te brengen haakte hij zelf mutsen. Die mutsen; dat bleek wel wat te zijn. En na er 35 te hebben verkocht uit zijn eigen rugzak, besloot hij er echt iets van te maken. De eerste werknemers bestonden uit zes oma’s, de eerste webwinkel was net zo fancy als de gebruikersprofielen op Hyves en inmiddels is Poederbaas een hip en internationaal wintersportmerk met steeds meer accessoires en kleding. Ze organiseren bovendien heel wat events en ze hebben meer dan 100 verkooppunten internationaal.

Het verhaal zat goed in elkaar, de uitingen in de presentatie waren wisselend statisch en dynamisch. Afbeeldingen wisselden af met video, muziek wisselde af met spraak. Hij wist goed de aandacht vast te houden. Dat luistert ontzettend fijn.

The Walt Disney Company

Gunjan Bhow: een echte professional in het marketingvak. Heeft gewerkt bij Amazon, Microsoft en werkt nu voor The Walt Disney Company. In de keynote zaal vertelde hij over de trends die hij op dit moment in Amerika treft. Zijn verhaal, aan de hand van cijfers uit de Verenigde Staten, concludeerde dat omni-channels (een combinatie tussen online en offline kanalen vanuit hetzelfde bedrijf) eigenlijk alweer achterhaald zijn. Dat is opmerkelijk: Nederlandse bedrijven en sprekers zijn hier nog volop mee bezig.

Wat Bhow voornamelijk wil meegeven aan de bezoekers van de Webwinkel Vakdagen is dat zij zich meer moeten richten op engagement met de klant. “The customer is a relationship. Not a transaction.”

Nieuwtje! Gunjan Bhow wist ons te vertellen dat de lancering van het nieuwe Disney-videoplatform eind 2019 op de planning staat! Voordat het platform in Nederland beschikbaar is zitten we mogelijk alweer in 2020.

ISM-e-Company, 360º klantprofiel

De laatste lezing die we bijwoonden was er één van ISM-e-Company. Hoe maak je een 360º klantprofiel, en hoe ga je vanuit daar naar een gepersonaliseerde customer journey?

Ook bij deze presentatie niet veel nieuws. Ook wij verzamelen zoveel mogelijk bronnen en leggen die over elkaar heen om zoveel mogelijk informatie over de desbetreffende doelgroep te weten te komen. Vervolgens passen wij de advertenties daarop aan. Inhoudelijk was er dus vrij weinig schokkends; presentatie-wise was het een duidelijk en helder verhaal.

En zo vloog de dag voorbij. Het is altijd goed om een dag bezig te zijn met het nieuws en de trends in de sector. Het is fijn om te horen waar onze collega’s mee bezig zijn (geweest) en hoe zij dit aanpakken. Verder willen wij elke ondernemer meegeven dat zij toch een dagje naar deze beurs gaan. De entree is gratis en je raakt vast en zeker geïnspireerd!

Dus… Moet ik naar de webwinkel vakdagen in 2020? Ja.

Wil je meer weten over de Webwinkel Vakdagen, of wil je weten of deze beurs iets voor jou is? Neem dan contact op met ons!

Deel dit artikel op je socials

Laat een reactie achter
*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.